Studerende

At være personale i Bifrost

At være ansat eller i praktik her i Bifrost betyder at man stiller sig til rådighed for forældre, kolleger og børn – at man er klar når man møder, og at man møder til tiden.

Det er vigtigt at man første dag medbringer en kort præsentation af sig selv som kan hænges op og lægges på AULA, så forældrene ved hvem der er her sammen med deres børn. Det er vigtigt at du i den første tid husker at hilse på forældrene så de ved hvem der går rundt blandt deres børn.

Hvis du skulle blive syg skal du ringe mellem 6.30-7.00 til Mette (Leder) på tlf. 51 73 31 83. Raskmelding er inden kl. 15.00, til husets tlf: 23826163

Du skal vide at vi er ét hus – det vil sige at vi er én personalegruppe som hjælper hinanden ved sygdom osv. Vi er også en personalegruppe som siger tingene til hinanden, og som vægter den åbne dialog hvor man får taget tingene i opløbet.

Som ny medarbejder eller studerende er man ved at lære – en læreproces kræver at man stiller spørgsmål ved de ting man ikke forstår, eller de ting der undrer én. Vi er altid klar til at drøfte vores praksis, både i hverdagen og til vejledning.

Når du starter her bliver du oprettet som personale på AULA, hvor du har mulighed for at få alle relevante informationer om hverdagen, og hvor du sammen med vejleder kan formidle relevante ting til dine kolleger og forældrene. Du skal være opmærksom på at du har tavshedspligt i forhold til den viden om børn og familier du får mens du er her, og det gælder også når du stopper her.

Man er som personale her i Bifrost altid velkommen til at gå til sine kolleger med stort og småt, og ligeledes stiller jeg mig som leder også altid til rådighed for dine spørgsmål og overvejelser – døren er altid åben når man har brug for det!

At være studerende

Rammen for vejledning: Du vil være tilknyttet 1 fast vejleder og får 1 vejledningstime om ugen. Den kan konverteres til studietid med en anden studerende, eller vejledning med leder. Herudover kan vejledning afhængigt af den studerendes ønsker om temaer, varetages af andet personale fra huset.

Vi tilbyder rummet og pladsen til at arbejde projektorienteret med temaer valgt i forbindelse med målene, samt at rammerne understøtter den studerendes egne personlige udvikling i praktikken.

Det forventes at du møder forberedt til vejledning, og at du har udarbejdet dagsorden forud for vejledningen – evt. i samarbejde med din vejleder.

Som studerende forventes du at tage initiativ til arbejdet med egne mål, og aktiviteter der skal udføres i den forbindelse. Vi forventer at du fører logbog til refleksion over din egen praksis, og med fokus på egen udvikling og behov for yderligere udvikling i praktikken. Udgangspunktet er ”Hvor vil jeg hen, hvor er jeg nu, hvad er næste skridt?”.

Det forventes af dig at du fortæller om dine mål og arbejdet med disse på et personalemøde, samt at du formidler dit arbejde med børnene til forældrene.

Vi forventer at du som studerende er en aktiv kollega – dette betyder at du bidrager med dine refleksioner på teammøder og personalemøder, og generelt bidrager til det kollegiale fællesskab i huset.

Det praktiske

Husk tøj efter vejret – vi er ude HVER dag.

Husk madpakke og frugt.

Mobiltelefon er ikke tilladt – kun i pausen.

Du møder til tiden, og aftaler med Leder hvis der er brug for ændringer i arbejdstiden.

Flere praktiske oplysninger

• Vi åbner kl. 6.30
  • Vi lukker kl 17 (fredag kl. 16)
  • Der er i børnehaven 4 stuer, stuerne hedder Asgård, Midgård, Udgård og Gimle. Herudover har vi vuggestuen Heimdal.
  • Hvis man er syg ringer man mellem 6.30 og 7 og melder sig syg. Man ringer til Mette (leder) på tlf: 51 73 31 83. Man melder sig rask inden kl 15 – til tlf: 23 82 61 63.
  • Man skal medbringe varmt tøj/regntøj og passende fodtøj; vi er ude hver dag mellem 12 og 14. (I vuggestuen om formiddagen)
  • Man skal medbringe madpakke og frugt.
  • Det er ikke tilladt at ryge i arbejdstiden.
  • Mobiltelefoner skal være i skabet og kun være med i arbejdstiden efter aftale med leder/kolleger. Der tales ikke privat i telefon i arbejdstiden – den kan benyttes i pausenJ
  • Når man er på legepladsen/på tur er man opmærksom på at få alle børn med, og på legepladsen bevæger man sig rundt og aftaler med kolleger om man er i fordybelse eller flyver. Når man går ind fra legepladsen er man opmærksom på at få alle børn med ind.
  • Børn må ikke lades alene med skarpe genstande (knive/sakse mm.) og heller ikke med levende lys.
  • Bupl TR er Dorte, FOA TR er Stefan, AMR er Margot.

Særligt for vuggestuen

I vuggestuen er der nogle særlige sikkerheds regler som du skal være opmærksom på:

• Gå aldrig fra et barn på puslebordet
  • Gå aldrig fra et barn der sidder og spiser
  • Husk at lukke døre og låger efter dig
  • Vi må ikke servere rå gulerødder, hele nødder, mandler og kerner for børn under 3 år.
  • Tjek altid seler i krybber om de er for løse/stramme
  • Stil aldrig en krybbe med et barn i, i direkte sol
  • Krybben må ikke tildækkes
  • Børn må ikke puttes med hagesmæk
  • Myggenet er kun til at holde katte og kravl ude om natten
  • Børn må ikke gå fra bordet/spisestedet med mad i munden
  • På tavlen ved pulten skal du vinge af og slette når du putter et barn eller tager det op. På denne tavle kan du også se om barnet bruger sut, bamse osv.
  • Spørg hvis du er i tvivl....hellere én gang for meget..

Til sidst…

Du kan forvente at vi tager godt imod dig, og at vi vil bidrage til din udvikling fagligt og personligt, samt at vi er klar til at udvikle os sammen med dig!

Man må altid kontakte leder hvis man har spørgsmål eller andre ting man har brug for!

Leder: Mette Munkholm Bisbo, mette.munkholm.bisbo@skanderborg.dk Tlf: 51733183

På vegne af hele huset –  og alle kolleger

Mette Munkholm Bisbo, leder af Børnehuset Bifrost.