Retningslinjer og politikker

Herunder kan du læse om:

• Fødselsdagsfejringer

• Børn og søvn

Fødselsdagsfejringer i Børnehuset Bifrost

Det er altid en stor dag for et barn at fylde år, og vi i Bifrost vil gerne være med til at skabe de bedste mulige rammer for hvert enkelt barns fødselsdag. I Bifrost har vi besluttet at fejre fødselsdagene på børnenes præmisser. Der er børn, der elsker at blive fejret og som stråler ved at være i centrum, men der er også børn, der ikke har lyst til at være i centrum. Alle fødselsdagsfejringer er derfor ikke ens, men tager udgangspunkt i det enkelte barn.

I vuggestuen Heimdal holder man på lillegruppen ikke fødselsdage – da børnene er for små til at få noget ud af det, og på storegruppen fejres dagen ved at der holdes en samling i løbet af dagen hvor barnet får en fødselsdagskrone på, og vælger sange fra fødselsdagskufferten. Barnet må gerne dele en lille hapser ud (en bolle, en figenhapser, en ostehapser) – men det er ikke et skal! Forældre deltager ikke, da vi holder det i løbet af dagen, som en del af den pædagogiske aktivitet.

Barnets fødselsdag kan fejres på to måder i børnehaven:

1) Barnet bliver fejret i børnehaven på stuen i tidsrummet mellem 9.00 og 11.00. Hvis I som forældre gerne vil deltage, er i hjertelige velkommen, men det er ikke noget, I skal føle Jer forpligtiget til. Hvis barnet ønsker at dele noget ud, må det også gerne det. Vi vil dog opfordre til, at det der deles ud, kan spises mens børnene sidder i en rundkreds på gulvet. Det kan være en bolle, et pølsehorn, lidt portionsanrettet frugt eller lignende.

2) Ved 4-, 5- og 6-års fødselsdage må I gerne invitere hele stuen hjem til fødselsdagsfejring. Vi går fra Bifrost kl. 9.00 og skal være tilbage i Bifrost igen kl. 12.00. Når vi kommer til fødselsdag I Jeres hjem, er I værterne og sætter rammerne. Vi vil dog opfordre til at I serverer mad uden for meget sukker, og at I tænker på at maden skal kunne erstatte børnenes madpakker.

Husk at aftale med stuens personale, gerne i god tid, hvis I ønsker at invitere til fødselsdag eller deltage i fødselsdagsfejring på stuen. Vi kan ikke garantere at vi kan fejre barnets fødselsdag på selve dagen – f.eks. vil det oftest ikke være muligt at fejre fødselsdag om onsdagen. Stuens personale kan også oplyse om, hvor mange børn der er på stuen, hvis barnet ønsker at dele noget ud.

Vi ser frem til at fejre en masse skønne fødselsdage!

Balloner

Børn og søvn

I Bifrost er det udgangspunktet at børns behov for hvile/søvn imødekommes. Uanset om man er vuggestuebarn eller børnhavebarn kan man have brug for en lur, og det er der mulighed for. I børnehaven er det mest almindeligt at middagssøvnen langsomt udfases omkring de 3-3,5 år år, men det er bestemt en mulighed at sove til middag i børnehaven. For de lidt ældre børn er der mulighed for et hvil når vi holder "tænketid" mellem 13.30-14.

I vuggestuealderen har børn brug for at sove når de er trætte - og derfor er der stor forskel på hvornår børnene sover. I begyndelsen er det typisk formiddags- og eftermiddagslur.

VI VÆKKER SOM UDGANGSPUNKT IKKE BØRN DER SOVER - denne holdning bygger vi på massiv forskning i børns søvnvaner og hjerneudvikling (se link til artikel herunder).  Det er naturligvis muligt at gå i dialog om dette - men ovenstående er udgangspunktet:-)